Andi Miron

Urletele propagandei

Ne-am obișnuit deja. În România, știrile cu alcoolici, pedofili și manipulările grosolane țin de regulă prima pagină a jurnalelor săptămâni la rând. Dinții lui Boureanu, fundul lui Pomohaci și înjurăturile la adresa premierului - oricare ar fi acela, sunt subiecte de top, cu mențiunea  din partea oamenilor din media că „asta se cere".

Dacă vrei să cunoști actualitatea din România cu bune și cu rele prin intermediul mass-media, n-ai să reușești. De fapt, ai să o cunoști aproape doar cu rele. Și dacă îmi spui că se întâmplă numai lucruri nasoale pentru că avem guvernul X, înseamnă că ești doar un propagandist amețit.

Dacă ești o instituție publică și trimiți un comunicat în care prezinți niște obiective bifate, deci niște aspecte pozitive de interes public, ai slabe șanse să-ți preia cineva comunicatul, din moment ce vânătoarea de subiecte negative reprezintă o prioritate în mass-media. Nu există subiecte negative? Se fabrică.

Dezechilibrul dintre știrile pozitive și cele negative reprezintă un subiect care a fost atins și de către Doina Pană, ministrul Apelor și Pădurilor, în cadrul Școlii de Vară a Organizației Femeilor Social Democrate. Doina Pană a vorbit despre plecarea tinerilor în străinătate și despre impactul mass-mediei în societate. În cadrul dezbaterii, care a vizat și implicarea femeilor în presă și în societate, doamna ministru a susținut următoarele:

„Ideea că numai ştirile negative creează rating e falsă, exact ce spuneam, publicul ţi-l formezi. În permanenţă trebuie să existe un echilibru, să se vadă şi lucrul bun, să se vadă şi lucrul rău. Adică să vezi dacă adolescentul face o prostie dar să vezi şi adolescentul olimpic. 
(...)
Chiar dacă ar avea un impact bugetar, legat de publicitate, toate televiziunile ar pierde, nu?, pentru că toate trebuie să dea şi ştiri pozitive, nu numai negative Putem veni cu o deducere de TVA, cu o impunere clară. Ei (cei din presă, nr) consideră că le scade rating-ul. Le scade la toate, că toate vor avea astfel de știri pozitive”
(...)
M-am gândit la femeile din presă, pentru că sunt și mame și se gândesc și la viitorul copiilor lor. M-am gândit la un fel de pact între femeile din politică și cele din presă, în sensul să se creeze un val, prin dezbateri, prin invitați lideri de opinie, în emisiuni, care pot fi din orice domeniu, cântăreți, vedete, dar să se creeze valul necesar pentru a se solicita această lege".

Niște idei bune, prezentate într-un cadru restrâns, însă pe care unele trusturi și publicații abia au așteptat să le folosească într-un scop care nu au nimic în comun cu principiile etice. Evident, propaganda s-a apucat de urlat, răstălmăcind vorbele Doinei Pană.
Iată și un exemplu de jurnalism de calitate marca Adevărul: <<Ministrul Apelor, Doina Pană, vrea știri pozitive în presă. Gen Particula „Fă" devine nobiliară după modelul britanic „Lady">> 



Se pare că acesta este modelul de jurnalism promovat în mod special de către jucătorii mari din mass-media. Se simt călcați pe coadă atunci când se vine cu ideea să scrie și lucrurile pozitive - adevărate, bineînțeles, să fie deschiși la un echilibru între pozitiv și negativ. Dar o astfel de inițiativă bineînțeles că doare, din moment ce propaganda agresivă și mincinoasă primează. 

Trimiteți un comentariu